Jak poznám skoliózu u svého dítěte

Dnes mám pro vás článek, který se týká spíše větších dětí, hlavně těch školou povinných. Vysvětlím vám, co to vlastně skolióza je a naučím vás pomocí videa, jak ji můžete jednoduše poznat.

Proč jsem pro vás tento článek vytvořila?

Za prvé jsem chtěla uklidnit rodiče dětí, které nemají dobré držení těla a hodně se hrbí, že to nemusí ještě znamenat, že má dítě skoliózu.

Za druhé bych ráda dostala děti se skutečnou skoliózou do péče dříve a tím jim zvýšila šanci na zlepšení jejich stavu. Pravidelné prohlídky u pediatra jsou jednou za 2 roky a to je pro nastupující skoliózu dlouhá doba. Pokud se rodiče naučí skoliózu vidět, mají šanci odhalit jí už na úplném začátku.

Co je to vlastně skolióza

Skoliózou označujeme stav, kdy dojde k vychýlení páteře do strany za současné rotace obratlů a žeber.

Nejčastěji se skolióza objeví v době velkých hormonálních změn a růstu, v období dospívání (11-14 let).

K potvrzení skoliózy je vhodný RTG celé páteře, pomocí kterého se měří úhel vychýlení páteře. Do 10 stupňů je to fyziologická odchylka, mezi 10- 20 st. skoliózu korigujeme cvičením, nad 20 st. se už často kombinuje cvičení s korzetem a nad 40 st. je zvažována operace zad. Tím vás nechci strašit, ale některé děti  k operaci opravdu dojdou.

Jak poznat skoliózu?

Skoliózu nejsnáze odhalíte, pokud si dítě svléknete do půl těla a necháte ho předklonit přibližně do 90 st. (není to úplný předklon s rukama na zem). Říká se tomu Adamsův test a vy zde máte možnost vidět, jestli svaly kolem páteře jsou ve stejné výšce nebo jestli je na nějakém místě jedna strana výš než druhá. Ideálně si nechte dítě takto předklonit alespoň 1x za 3 měsíce.

Nejčastěji má skolióza tvar písmene „S“ s vyvýšením v oblasti bederní páteře vlevo a hrudní páteře vpravo.

Pokud tuto asymetrii u svého dítěte najdete, je vhodné kontaktovat vašeho pediatra a nechat udělat rentgen páteře na ortopedii. Poté budete odesláni na rehabilitaci ke cvičení.

Pokud jsou záda vašeho dítěte v rovině, ale přesto se hodně hrbí, pravděpodobně se bude jednat o vadné držení těla a pak je vhodné posílit oslabené svaly buď ve sportovním kroužku (plavání, jóga, bojové sporty atd.) nebo cvičením doma.

Pro děti s vadným držením těla jsem vytvořila ebook Cvičení větších dětí formou hry.

Jana Tůmová
Specializuji se na dětskou rehabilitaci a díky tomu pomáhám rodičům podporovat jejich děti ve správném motorickém vývoji.Můj příběh si přečtěte zde >> Jsem žena, matka třech dětí, manželka odvážného muže a autorka eBooku Cvičení miminek formou hry>> pro děti od narození do samostatné chůze , eBooku Cvičení větších dětí formou hry>> pro děti od 3 do 10 let s vadným držením těla , eBooku Cviky pro unavené rodiče>> a eBooku Cviky pro léčbu refluxu >>.
Komentáře