Jak motivovat děti ke cvičení

Můj dnešní článek se týká motivace všech dětí, od miminek po školní děti.

Každá věková skupina samozřejmě potřebuje něco jiného, ale určitě i vy sami zde naleznete spoustu společných bodů.

Nápady, jak motivovat děti ke cvičení, které bych vám ráda v tomto článku předala, vychází z mé dlouholeté praxe dětského fyzioterapeuta i mateřských zkušeností s mými třemi, dnes již dospělými dětmi.

Můj článek nemá za cíl zpracovat psychologicky oblast motivace dětí, ale seznámit vás s možnostmi, které fungují u mých pacientů a mohly by vám pomoci v domácím cvičení.

Miminka ( 0 – 2 roky)

Miminka milují rituály. Mají rády věci, které jsou pro ně jasné a předvídatelné.

Proto maminkám vždy doporučuji cvičit na stejném místě. U menších dětí to může být stůl, od 6. měsíce bych  preferovala třeba karimatku na zemi. Cvičební místo by mělo být každopádně jiné než hrací prostor a přebalovací stůl.

Dále doporučuji cvičit ve stejný čas, ideálně tak hodinu po jídle nebo i těsně před jídlem a miminka při cvičení hodně chválit, že jsou šikovná. Mají to moc ráda. 🙂 Co ale nesnáší, je litování. Vůbec nechápou proč s nimi cvičíte a přitom je litujete. Jsou to protichůdné informace, které jim nedávají smysl a oni ztrácí jistotu.

Moc doporučuji zvolit si i ukončovací rituál. Ukončovacím rituálem může být třeba zatleskání a pro dítě znamená, že cvičení je u konce. Má to význam hlavně u dětí, které u cvičení protestují. Velmi rychle se totiž rituálem uklidní. Vědí, že je na vás spolehnutí. Většina dětí dostane po cvičení ještě odměnu v podobě kojení či příkrmů.

Pokud cvičíte formou hry a miminkům se cviky líbí, můžete cvičit skoro kdykoliv a kdekoliv, jen hlídejte, aby cvičení bylo souměrné na obě strany těla a cvičte relativně často. Ideálně 1x 1 hodinu, pokud je dítě vzhůru.

Předškolní děti ( 2 – 5 let)

U předškolních dětí je důležité cvičit formou hry. Nedoporučuji v tomto věku vytvářet tlak na povinnost .

  • Cvičte kdykoliv je dítě odpočaté a ochotné spolupracovat.
  • Pusťte mu oblíbenou hudbu, zapojte kreativitu a fantazii, obměňujte cvičení.
  • Popisujte dětem proč s nimi cvičíte a co jednotlivými cviky procvičujete. Mají rády, když tomu rozumí.

Hodně se doporučuje využívat oblíbené hračky dětí (autíčka, plyšáky, panenky) ke cvičení.

Pokud se jim cvičit nechce, nenuťte je. Radši je vemte ven na hřiště a zkuste to jindy.

Mladší školní věk ( 6 – 10 let)

U těchto dětí bych už doporučila zvolit pravidelnou dobu cvičení, ideálně mezi domácími úkoly (forma aktivního odpočinku) nebo ráno či večer.

  • Vytvořte si rituál – stejné místo, stejná hudba, stejný čas.
  • Vysvětlete mu, proč cvičí a s čím mu můžou jednotlivé cviky pomoci.
  • Děti mají hodně rády, když si mohou vybrat cviky. Někdy zvládnete zacvičit vše a dítě si jen vybere pořadí. Někdy si samo vybere 3 cviky a vy k tomu doplníte 1-2 cviky, které považujete za důležité.

Podporujte jejich pravidelné sportovní kroužky a cvičte v ty dny, kdy dítě nesportuje.

Starší školní věk (10 – 18 let)

  • Přesuňte odpovědnost na dítě.
  • Vysvětlete mu proč cvičí, ale snažte se ho nenutit a nekontrolovat.

Opravdu to nefunguje a děti se akorát ještě více zatvrdí proti cvičení.

Velmi ocení, když jim dáte důvěru a přesunete alespoň část zodpovědnosti na ně samotné.

Jana Tůmová
Specializuji se na dětskou rehabilitaci a díky tomu pomáhám rodičům podporovat jejich děti ve správném motorickém vývoji.Můj příběh si přečtěte zde >> Jsem žena, matka třech dětí, manželka odvážného muže a autorka mnoha ebooků o cvičení miminek i větších dětí formou hry>>.
Komentáře